Målgruppe
Hvem er indsatserne rettet mod?
Jeg tror på, at alle børn har ret til trygge og forudsigelige rammer. Barnets trivsel og udvikling hænger tæt sammen med dets relationer – særligt til forældre og netværk. Derfor arbejder jeg helhedsorienteret og med blik for hele familiens rolle i barnets liv.
1. Familien
Jeg arbejder ud fra en grundlæggende forståelse af, at børn og unge ikke er problembærere. Deres adfærd er et udtryk for de omgivelser, vilkår og relationelle dynamikker, de indgår i. Derfor retter jeg fokus mod omgivelserne – særligt hos familien.
Når vi forstår de bagvedliggende dynamikker, kan vi skabe bæredygtig forandring. Familiebehandling er ofte afgørende – fordi forandring sker dér, hvor barnet har sine vigtigste relationer. Ved at støtte hele familien, skaber jeg grobund for, at barnet trives og udvikler sig i sunde rammer.
2. Kriminalitetstruede unge
Jeg støtter unge, der er i UKN-forløb, sigtede eller i risiko for kriminalitet.
Jeg hjælper dem med at navigere i møder, tilsynssamtaler og systemkrav – og støtter dem følelsen af at "straffet".
Jeg skaber også relationer, hvor den unge oplever støtte, retning og mulighed for forandring – og arbejder forebyggende med at finde nye veje, før kriminalitet bliver identitet.
3. Børn og unge i misbrug
Jeg støtter børn og unge, der har et misbrug eller er begyndt at eksperimentere med rusmidler, med at tale om det, der er svært. Misbrug er ofte et symptom på noget andet – og det gør mig nysgerrig på, hvad der ligger bag. Det kræver mod, men særligt tryghed, at børn og unge åbner op om deres misbrug. Derfor har jeg stort fokus på at skabe et rum præet af tillid, så jeg skaber de bedste forudsætninger for en samtale, hvor barnet/den unge ikke føler sig forkert.
Jeg taler åbent om misbrugsbehandling og bidrager til at støtte op om det rette match med en konsulent, der passer til den unges behov.
4. Skolevægring
Unge, der kæmper med skolevægring, som et resultat af eksempelvis lavt selvværd, angst, social isolation og selvskade. Mange er ikke i trygge ved at gå i skole - trods et inderligt ønske om at være til – men har brug for en, der ser bag adfærden og forstår dem. Jeg møder dem i øjenhøjde, arbejder med åbenhed og nysgerrighed og skaber små, men trygge skridt mod et liv i skole igen.